Reformkaja-szolgáltatótól a szükségtelen gyümölcsfacsaróig: az idei év többé vagy kevésbé meglepő startup-csődjei.

A Sprig maga főzte és szállította reformebédjeit és -vacsoráit, 2013-as alapításától a 2017 májusában bekövetkezett rolóig összesen 56,7 millió dollárt gereblyézve össze. Ahogy a CEO, Gagan Biyani még januárban feltárta, a cég megengedte az online borravalózást és szerződött munkatársak helyett állandó alkalmazottakra kívánt váltani pályafutása kései szakaszán, de az üdvösséghez ez sem volt elég.

Hangfalak és alvásfigyelő

A Jawbone dicső története még a múlt században kezdődött a Jambox hangszórókkal, és hosszú küzdelem után idén júliusban ért véget. A viselhető cuccok (wearables) piacának folyamatos szűkülése nem használt neki, pedig az évek során 951 milliós tőkére tett szert befektetőinek köszönhetően (a Blackrockhoz hasonló hagyományos szponzorokon kívül a Sequoia, JP Morgan, Mayfield és a Khosla). És nem is tűnt el végleg: egy új, meg nem nevezett jótevőnek hála Jawbone Health Hub néven fut tovább.

A Hello (bezárt 2017 júniusában) büszkesége volt többek közt a Sense nevű alvásfigyelő készülék. A céget 2014-ben még 250 és 300 millió dollár közt értékelték, első termékéhez a Kickstarteren szedett össze 2,4 milliót, azóta újabbnál is újabb funkciókat próbált beépíteni, pl. hanghangvezérlést és hangfelismerést. Az utolsó verziót 149 dollárért vesztegették, ezt már viselni sem kell, az érzékelőt a felhasználó teheti bárhova, akár a párnájába is. Az alvásfigyelés amúgy egyre több fitnesszprogram elvárt eleme, az iOS-ban még „takarodó” funkciót is helyet kapott.

Pearl kamera

Az Apple kiugrott mérnökeinek köszönhettük a Pearlt, egészen idén júniusig. Rövid, alig kétéves pályafutásuk alatt 50 milliót szedtek össze, kocsik hátsó rendszámába szerelhető kamerájukat pedig 500 dollárért adták. Lehetett akármilyen csúcskategória, ezt még Amerikában sem bírta a vásárlóerő, pláne ha a hátsó kamera ma már sok autóban szériatartozék.

Juicero

juicero

Végül a Juicero, korunk gyümölcsfacsaró csodája alig 16 hónapig húzta szeptemberben beütött csődjéig. Pontosabban még csak nem is gyümölcsfacsaró, mert az amúgy elég drága készülék nem csinált többet, mint kinyomta a levet a szintén a cég által szállított sűrítményes zacsiból. A krachban közrejátszhatott, hogy a felhasználók rájöttek, simán facsarhatnak gyümölcsöt maguknak is jóval egyszerűbben, de biztosan nem segített a Bloomberg leleplező cikke sem. 118 millió dollárnyi tőke ment a lefolyóba többek közt a Google Ventures, a Kleiner Perkins és a Campbell Soup Company jóvoltából (arról, hogy az új Andy Warhol nyomott-e képet a zacsifacsaró gépről, sajnos nincs adat).


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?