Bár teljesítménye elmaradt attól a lendülettől, amelyet más idei technológiai bevezetések esetében láthattunk, a Klarna számára az IPO így is mérföldkő, amely négyéves előkészítő folyamatot zárt le.
A részvények 52 dolláron nyitottak, ami 30%-kal haladta meg a 40 dolláros kibocsátási árat. A jegyzés során 57,20 dollárig emelkedett az árfolyam, ezzel a cég értéke közelítette a 20 milliárd dollárt. A nap végére azonban 45,82 dolláron zártak a papírok, ami 17,1 milliárd dolláros piaci kapitalizációt jelentett.
Jelentős mérföldkő
Bár a Klarna szereplése nem hozott olyan árfolyamrobbanást, mint a Figma vagy a Circle esetében – amelyek részvényei az IPO után rögtön megháromszorozták értéküket – a vállalat debütálása így is pozitívnak számít. Az esemény egyértelműen jelzi, hogy továbbra is erős az érdeklődés a fintech szektor új szereplői iránt.
A tőzsdére lépést a cég már négy éve tervezte, ám korábban a kedvezőtlen piaci környezet és a bizonytalan gazdasági kilátások miatt többször is elhalasztotta.
Verseny a BNPL-piacon
A Klarna az amerikai piacon olyan cégek nyomdokába lép, mint az Affirm, amely 2021-ben jelent meg a tőzsdén. Mindkét vállalat legismertebb szolgáltatása a „Buy Now, Pay Later” (BNPL), de az évek során szélesebb körű pénzügyi szolgáltatásokat is kínálnak.
Az Affirm részvényei az IPO óta nagy volatilitást mutattak: jelenlegi árfolyamuk a pandémia idején elért 168,52 dolláros csúcs közel felén mozog. Ugyanakkor az utóbbi időben a vállalat profitabilitásának javulása és új termékei erősítették a részvényárfolyamot.
Piaci értékben az Affirm jelenleg 28 milliárd dolláron áll, ami jóval meghaladja a Klarna első napi kereskedés során elért, közel 20 milliárd dolláros csúcsát. A különbség főként a nyereségességből fakad: bár a bevételek hasonló nagyságrendűek (3,1 milliárd dollár a Klarnánál, 3,2 milliárd az Affirmnál), a Klarna 100 millió dolláros veszteséget, míg riválisa 52 millió dolláros nyereséget könyvelhetett el az elmúlt évben.
A Klarna szerint ez a tudatos stratégia része volt: a vállalat szándékosan helyezte előtérbe a növekedést, különösen az amerikai piacra lépés előkészítése érdekében. A társaság 2005 és 2018 között 14 egymást követő évben termelt profitot, mielőtt kiterjesztette működését az Egyesült Államokra.
Korai befektetők kifizetődő hozamai
Az IPO keretében a fintech vállalat összesen 34,3 millió részvényt értékesített, ebből 28,8 milliót meglévő tulajdonosok adtak el. A részvények előzetes árfolyamsávja 35–37 dollár volt, végül 40 dollárban határozták meg az IPO-árat, amely háromszoros túljegyzés mellett kelt el.
Az eladó részvényesek összesen 1,17 milliárd dollárt realizáltak, köztük a Sequoia Capital és Anders Holch Povlsen Heartland cége. A Klarna maga 222 millió dolláros bevételhez jutott, amelyet terjeszkedésre és új termékekre fordít.
A korai befektetők számára az IPO kifejezetten kedvező volt. A Sequoia például 2010 óta összesen 500 millió dollárt fektetett a cégbe, amely most mintegy 2,65 milliárd dollár értékű hozamot termelt.
Nem minden befektető járt azonban ilyen jól: a SoftBank 2021-ben 45,6 milliárd dolláros értékeltség mellett szállt be a Klarnába, ám a cég értéke egy évvel később 6,7 milliárdra esett vissza. A jelenlegi piaci árfolyam mellett a japán befektető még mindig jelentős veszteséget tart a könyveiben.
Pozitív piaci fogadtatás
Bár a Klarna értékeltsége korábban jóval magasabb volt, a piac összességében kedvezően fogadta a tranzakciót. Mint Samuel Kerr, a Mergermarket részvénypiaci vezetője a Reutersnek nyilatkozta: a bevezetés megerősíti, hogy továbbra is van bizalom és kereslet a fintech cégek tőzsdei megjelenése iránt.
(Forrás: fintech.hu)
(Borítókép: Depositphotos)
Szólj hozzá