A fiatalok egyre korábban vágnak bele a befektetések világába – minden harmadik Z generációs már a húszas évei elején megkezdi tőkepiaci útját. Különösen népszerűek a kriptovaluták, ám ez a tendencia a hatóságokat is aggasztja.
Fiatalok a befektetések élén
Egy friss kutatás szerint a Z generáció (18–27 évesek) harminc százaléka már aktívan jelen van a tőkepiacokon. Ez lényegesen magasabb arány, mint az előző generációk esetében. Az Y generációnak csupán tizenöt, míg a baby boomereknek mindössze öt százaléka fektetett be ilyen fiatalon. A Világgazdasági Fórum (WEF) által végzett felmérés 13 országra – köztük az Egyesült Királyságra, az Egyesült Államokra, Brazíliára, Indiára és Kínára – terjedt ki, és összesen 13 ezer embert kérdeztek meg.
Mobilappok és influencerek hatása
A fiatalok befektetési kedvét több tényező is magyarázza. Az egyik legfontosabb, hogy ma már könnyen hozzáférhetők olyan mobilalkalmazások, amelyek alacsony költségű vagy akár díjmentes kereskedést kínálnak. Emellett a pénzügyi ismeretek is egyre elérhetőbbé válnak a közösségi médián, YouTube-on és podcastokon keresztül. A brit fiatalok különösen aktívak. A WEF adatai szerint a Z generációs befektetők 64 százaléka havonta legalább egyszer módosítja portfólióját, míg az idősebb, baby boomer korosztálynál ez az arány csupán 34 százalék.
Túl nagy kockázatot vállalnak?
A hatóságok azonban aggódnak a trend miatt. A brit pénzügyi felügyelet (Financial Conduct Authority, FCA) szerint több millió 35 év alatti brit első befektetése valamilyen kriptovalutához kötődik, annak ellenére, hogy ezek rendkívül kockázatos eszközök. A kriptovaluták piaca kiszámíthatatlan, és akár a teljes befektetett tőke elvesztése is előfordulhat.
Az FCA az utóbbi években komoly lépéseket tett a szabályozatlan pénzügyi tartalmak visszaszorítására. Tavaly például húsz népszerű „finfluencert” hallgattak ki, akik engedély nélküli befektetési tanácsokat adtak követőiknek. Az influencerek szerepe jelentős. A 18–29 évesek kétharmada követ pénzügyi tartalmakat megosztó személyeket és a fiatalok kilencven százaléka állítja, hogy az így szerzett információk hatással vannak pénzügyi döntéseikre.
Generációs különbségek a befektetésekben
A kutatás szerint a világ befektetőinek hatvan százaléka rendelkezik részvényekkel. A kriptovaluták birtoklásában azonban generációs eltérések tapasztalhatók: míg a millenniumi generáció 38 százaléka és a Z generáció 35 százaléka fektet digitális eszközökbe, addig az X generáció tagjai közül már csak 23 százalék teszi ugyanezt.
A fiatalok egyre gyakrabban gondolkodnak hosszú távú pénzügyi megoldásokban is. Az életbiztosítási termékek nemcsak védelmet nyújtanak, hanem befektetési lehetőséget is jelentenek. A válaszadók fele rendelkezik ilyen típusú pénzügyi konstrukcióval.
A Z generáció bízik a mesterséges intelligenciában
Egyre többen fordulnak mesterséges intelligencia (AI) alapú megoldásokhoz befektetési döntéseik meghozatalakor. Egy brit felmérés szerint a Z generáció 21 százaléka használt már AI-asszisztenst, míg a baby boomerek esetében ez az arány csupán egy százalék.
Globálisan is nagy eltérések mutatkoznak. Míg Indiában és Kínában a válaszadók közel hatvan százaléka hajlandó lenne a mesterséges intelligenciára bízni befektetéseit, addig az Egyesült Királyságban ez az arány csak húsz, az Egyesült Államokban pedig huszonnyolc százalék.
Szakértők figyelmeztetnek: a pénzügyi oktatás szerepe kiemelten fontos
Kristian Manton, az Octopus Money tanácsadója – aki maga is a Z generáció tagja – elismeri, hogy a fiatalok számára ma több befektetési eszköz érhető el, mint valaha. Ezek az eszközök ráadásul olcsóbbak és könnyebben kezelhetők, mint néhány évvel ezelőtt. Ugyanakkor óvatosságra int mindenkit, aki gyors meggazdagodást ígérő tanfolyamokban vagy influencerek tanácsaiban bízik. „Ne dőljünk be azoknak, akik Lamborghinikkel pózolva próbálnak ránk sózni egy kereskedési tanfolyamot” – figyelmeztet.
A brit pénzügyi felügyelet tavaly közel húszezer félrevezető vagy illegális pénzügyi hirdetést távolított el – kétszer annyit, mint az előző évben. Ez is mutatja, mennyire ingatag és veszélyes lehet a fiatal befektetők számára a pénzügyi tartalomfogyasztás világa.
A fiatal generációk lendülete és technológiai affinitása új távlatokat nyit a befektetések világában. Ugyanakkor a sikeres és fenntartható pénzügyi döntésekhez elengedhetetlen a megfelelő edukáció. A kriptovaluták és a mesterséges intelligencia izgalmas lehetőségeket kínálnak, de csak akkor hoznak valódi értéket, ha használatukat körültekintés és hosszú távú gondolkodás jellemzi.
Az önálló pénzügyi döntéshozatal a 21. század egyik legfontosabb készségévé vált. Egy olyan világban, ahol az információáradat könnyen félrevezethet, a fiataloknak nemcsak a technológiát, hanem saját pénzügyi tudatosságukat is folyamatosan fejleszteniük kell, hogy hosszú távon is sikeres befektetőkké válhassanak.
(Forrás: Fintech.hu)
(Címlapkép: Depositphotos)
Szólj hozzá