Az HSBC 35 milliárd forintos veszteséggel zárta Zing nevű pénzküldő applikációjának rövid életű próbálkozását, amely mindössze egy év után, 400 munkahely megszűnésével bukott meg.

Az HSBC év elején jelentette be, hogy lezárja a Zing nevű digitális pénzküldő projektjét – mostanra azonban az is kiderült, mekkora veszteséggel járt ez a döntés. A bank hiába igyekezett utolérni a Revolut és a Wise sikerét, saját nemzetközi applikációja már az első év után megbukott. A kezdeményezés nemcsak komoly anyagi veszteséget hozott, de közel 400 alkalmazott munkahelyébe is került.

Egy ambiciózus indulás – gyors bukással

A Zing 2024-es elindításakor az HSBC célja egyértelmű volt: belépni a dinamikusan növekvő brit fintech piacra, és versenytársa lenni a Revolutnak és a Wise-nak. A jelentős banki háttér azonban nem bizonyult elégnek a sikerhez.

A projekt működtetését az MP Payments nevű leányvállalat végezte, amely a most nyilvánosságra hozott pénzügyi adatok alapján 87,5 millió dollár – azaz nagyjából 35 milliárd forint – veszteséget halmozott fel a tavalyi év során. Ráadásul ez az összeg csak a közvetlen veszteséget tükrözi: a teljes befektetés ennél is nagyobb lehet, hiszen a fejlesztést egy külön csapat végezte, amely két éven át építette az alkalmazást a Monese nevű fintechcég technológiai alapjaira támaszkodva.

Több száz dolgozó került az utcára

A Zing leállításáról 2025 januárjában született döntés, alig egy évvel az alkalmazás nyilvános indulását követően. A projekt megszüntetése mintegy 400 alkalmazottat érintett, többségük az ügyfélszolgálati és támogatási területeken dolgozott.

Az alkalmazás fél év alatt mindössze 30 ezer felhasználót vonzott – miközben a brit HSBC-nek önmagában több mint 14 millió ügyfele van. Ezzel szemben a Revolut 2015-ös indulása óta már 50 millió felhasználót gyűjtött össze világszerte, csak Magyarországon 1,5 millióan használják. A Wise 2011-es alapítása óta pedig 11 milliós nemzetközi ügyfélkört épített ki.

Zing: ambiciózus célok, tanulságos kudarc

A Zing indulása egy komoly stratégiai lehetőségnek tűnt. Az HSBC felismerte, hogy az online pénzküldés és a digitális pénzügyi szolgáltatások terén hatalmas verseny bontakozott ki. A bank korábbi nemzetközi súlya egyre kevésbé bizonyult elegendőnek a fintech cégek újgenerációs megoldásaival szemben, amelyek gyorsabbak, felhasználóbarátabbak és jóval olcsóbbak.

A projekt leállítása annak beismerése, hogy a Zing nem tudta beteljesíteni a neki szánt szerepet: egy modern, versenyképes digitális pénzküldő applikációt. A történet ugyanakkor rávilágít egy mélyebb tanulságra is – a siker nem pusztán pénzkérdés. Tőkével és ambícióval nem lehet pótolni a valódi innovációt, az éles piaci pozicionálást és az ügyfélközpontú szemléletet. Az HSBC próbálkozása végül inkább egy felületes „fintech-kópiának” bizonyult, mint valódi versenytársnak.

(Forrás: Fintech.hu)

(Címlapkép: Depopistphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?