Az HSBC év elején jelentette be, hogy lezárja a Zing nevű digitális pénzküldő projektjét – mostanra azonban az is kiderült, mekkora veszteséggel járt ez a döntés. A bank hiába igyekezett utolérni a Revolut és a Wise sikerét, saját nemzetközi applikációja már az első év után megbukott. A kezdeményezés nemcsak komoly anyagi veszteséget hozott, de közel 400 alkalmazott munkahelyébe is került.
Egy ambiciózus indulás – gyors bukással
A Zing 2024-es elindításakor az HSBC célja egyértelmű volt: belépni a dinamikusan növekvő brit fintech piacra, és versenytársa lenni a Revolutnak és a Wise-nak. A jelentős banki háttér azonban nem bizonyult elégnek a sikerhez.
A projekt működtetését az MP Payments nevű leányvállalat végezte, amely a most nyilvánosságra hozott pénzügyi adatok alapján 87,5 millió dollár – azaz nagyjából 35 milliárd forint – veszteséget halmozott fel a tavalyi év során. Ráadásul ez az összeg csak a közvetlen veszteséget tükrözi: a teljes befektetés ennél is nagyobb lehet, hiszen a fejlesztést egy külön csapat végezte, amely két éven át építette az alkalmazást a Monese nevű fintechcég technológiai alapjaira támaszkodva.
Több száz dolgozó került az utcára
A Zing leállításáról 2025 januárjában született döntés, alig egy évvel az alkalmazás nyilvános indulását követően. A projekt megszüntetése mintegy 400 alkalmazottat érintett, többségük az ügyfélszolgálati és támogatási területeken dolgozott.
Az alkalmazás fél év alatt mindössze 30 ezer felhasználót vonzott – miközben a brit HSBC-nek önmagában több mint 14 millió ügyfele van. Ezzel szemben a Revolut 2015-ös indulása óta már 50 millió felhasználót gyűjtött össze világszerte, csak Magyarországon 1,5 millióan használják. A Wise 2011-es alapítása óta pedig 11 milliós nemzetközi ügyfélkört épített ki.
Zing: ambiciózus célok, tanulságos kudarc
A Zing indulása egy komoly stratégiai lehetőségnek tűnt. Az HSBC felismerte, hogy az online pénzküldés és a digitális pénzügyi szolgáltatások terén hatalmas verseny bontakozott ki. A bank korábbi nemzetközi súlya egyre kevésbé bizonyult elegendőnek a fintech cégek újgenerációs megoldásaival szemben, amelyek gyorsabbak, felhasználóbarátabbak és jóval olcsóbbak.
A projekt leállítása annak beismerése, hogy a Zing nem tudta beteljesíteni a neki szánt szerepet: egy modern, versenyképes digitális pénzküldő applikációt. A történet ugyanakkor rávilágít egy mélyebb tanulságra is – a siker nem pusztán pénzkérdés. Tőkével és ambícióval nem lehet pótolni a valódi innovációt, az éles piaci pozicionálást és az ügyfélközpontú szemléletet. Az HSBC próbálkozása végül inkább egy felületes „fintech-kópiának” bizonyult, mint valódi versenytársnak.
(Forrás: Fintech.hu)
(Címlapkép: Depopistphotos)
Szólj hozzá