Az először 2023 szeptemberében észlelt, majd az azt követő májusi és szeptemberi újabb adathalász-kísérleteket követően a csalók ismét telefonos kampányt folytatnak, visszaélve a jegybank nevével. Az MNB ügyfélszolgálatához idén eddig 172 ügyfélbejelentés érkezett a jegybank nevében elkövetett visszaélésekről.
Jogtalan tranzakció miatt kezdeményezett adategyeztetés
A csalók egyik csoportja a telefonbeszélgetés során az MNB dolgozóiként mutatkozik be, és arról értesíti az ügyfeleket, hogy állítólagos jogosulatlan tranzakció (például átutalás, készpénzfelvétel vagy limitmódosítás) történt a számlájukról, ezért „adatok egyeztetésére” van szükség.
Az adategyeztetés ürügyén megpróbálják megszerezni az ügyfél bankszámla- és bankkártyaadatait, beleértve a tulajdonos nevét, kártyaszámát, illetve a kártya hátoldalán található háromjegyű CVC-kódot is. Ezek birtokában a csalók jellemzően Európán kívüli webáruházakban hajtanak végre olyan online vásárlásokat, amelyekhez nem szükséges a kétfaktoros ügyfélazonosítás. Az MNB-hez érkező panaszok közül 82 esetben jelezték ezt a típusú csalási módszert.
Telefonos piackutatás
A csalók egy másik csoportja ugyancsak az MNB munkatársaként mutatkozik be, és telefonos „piackutatást” végeznek arról érdeklődve, hogy a hívott ügyfél hallott-e már banki csalásokról. A beszélgetés során elnyerik az ügyfél bizalmát, elaltatják gyanakvását, majd a megfelelő pillanatban szintén elkérik banki adatait. Ezeknek a csalóknak is nyilvánvaló célja a pénzszerzés.
Ajánlott teendők
A Magyar Nemzeti Bank semmilyen körülmények között nem kér el telefonon vagy elektronikusan bizalmas banki adatokat az ügyfelektől. Gyanús hívások esetén érdemes pontosító kérdéseket feltenni, kétség esetén azonnal megszakítani a beszélgetést, és felkeresni az MNB ügyfélszolgálatát. Azonnali gyanakvásra ad okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ, különösen akkor, ha az ügyfél nem bízik benne vagy kételkedik az elmondottakban.
Amennyiben az ügyfél mégis kiadta adatait, célszerű haladéktalanul értesítenie saját bankját, valamint a rendőrséget. Ha az MNB tudomást szerez arról, hogy valakit a nevével visszaélve megkárosítottak, minden esetben büntetőfeljelentést tesz a nyomozó hatóságnál.
Intézkedések az online bűnözők ellen
Az MNB nevében elkövetett csalások és más kiberbiztonsági kockázatok csökkentése érdekében Varga Mihály jegybankelnök júniusban öt intézkedést jelentett be. Emellett a jegybank KiberPajzs néven közös edukációs és kommunikációs kampányt folytat más állami intézményekkel és a pénzügyi szektor szereplőivel. Az MNB folyamatosan elemzi a fejleményeket, és intézkedéseket dolgoz ki annak érdekében, hogy támogassa és védje az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat használó ügyfeleket.
(Forrás: fintech.hu)
(Borítókép: Depositphotos)
Szólj hozzá