Az MNB nevében telefonon jelentkező csalók piackutatásra vagy az ügyfelek bankkártyáiról történt állítólagos jogosulatlan tranzakciókra hivatkozva igyekeznek megszerezni az érintettek banki adatait.

Az először 2023 szeptemberében észlelt, majd az azt követő májusi és szeptemberi újabb adathalász-kísérleteket követően a csalók ismét telefonos kampányt folytatnak, visszaélve a jegybank nevével. Az MNB ügyfélszolgálatához idén eddig 172 ügyfélbejelentés érkezett a jegybank nevében elkövetett visszaélésekről.

Jogtalan tranzakció miatt kezdeményezett adategyeztetés

A csalók egyik csoportja a telefonbeszélgetés során az MNB dolgozóiként mutatkozik be, és arról értesíti az ügyfeleket, hogy állítólagos jogosulatlan tranzakció (például átutalás, készpénzfelvétel vagy limitmódosítás) történt a számlájukról, ezért „adatok egyeztetésére” van szükség.

Az adategyeztetés ürügyén megpróbálják megszerezni az ügyfél bankszámla- és bankkártyaadatait, beleértve a tulajdonos nevét, kártyaszámát, illetve a kártya hátoldalán található háromjegyű CVC-kódot is. Ezek birtokában a csalók jellemzően Európán kívüli webáruházakban hajtanak végre olyan online vásárlásokat, amelyekhez nem szükséges a kétfaktoros ügyfélazonosítás. Az MNB-hez érkező panaszok közül 82 esetben jelezték ezt a típusú csalási módszert.

Telefonos piackutatás

A csalók egy másik csoportja ugyancsak az MNB munkatársaként mutatkozik be, és telefonos „piackutatást” végeznek arról érdeklődve, hogy a hívott ügyfél hallott-e már banki csalásokról. A beszélgetés során elnyerik az ügyfél bizalmát, elaltatják gyanakvását, majd a megfelelő pillanatban szintén elkérik banki adatait. Ezeknek a csalóknak is nyilvánvaló célja a pénzszerzés.

Ajánlott teendők

A Magyar Nemzeti Bank semmilyen körülmények között nem kér el telefonon vagy elektronikusan bizalmas banki adatokat az ügyfelektől. Gyanús hívások esetén érdemes pontosító kérdéseket feltenni, kétség esetén azonnal megszakítani a beszélgetést, és felkeresni az MNB ügyfélszolgálatát. Azonnali gyanakvásra ad okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ, különösen akkor, ha az ügyfél nem bízik benne vagy kételkedik az elmondottakban.

Amennyiben az ügyfél mégis kiadta adatait, célszerű haladéktalanul értesítenie saját bankját, valamint a rendőrséget. Ha az MNB tudomást szerez arról, hogy valakit a nevével visszaélve megkárosítottak, minden esetben büntetőfeljelentést tesz a nyomozó hatóságnál.

Intézkedések az online bűnözők ellen

Az MNB nevében elkövetett csalások és más kiberbiztonsági kockázatok csökkentése érdekében Varga Mihály jegybankelnök júniusban öt intézkedést jelentett be. Emellett a jegybank KiberPajzs néven közös edukációs és kommunikációs kampányt folytat más állami intézményekkel és a pénzügyi szektor szereplőivel. Az MNB folyamatosan elemzi a fejleményeket, és intézkedéseket dolgoz ki annak érdekében, hogy támogassa és védje az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat használó ügyfeleket.

(Forrás: fintech.hu)

(Borítókép: Depositphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?