A Zopa szerint a bankszektorban zajló, tízezrek munkahelyét fenyegető radikális változások nemcsak veszélyt, hanem lehetőséget is jelentenek: újra lehet gondolni az alapvető feladatokat. Ezt a célt szolgálja a Jobs 2030 elnevezésű kampányuk.
A generatív mesterséges intelligencia (GenAI) átalakítja a pénzügyi szektort, de a várt hatékonyság és költségcsökkentés emberi áldozatokkal jár. A Zopa és a Juniper kutatócég közös tanulmánya szerint a GenAI 2030-ra 1,8 milliárd font megtakarítást eredményez a brit bankszektorban, miközben évi 28 millió munkaórát vált ki, ami 27 ezer állás megszűnését kockáztatja. Leginkább az ügyfélszolgálati (14 ezer) és a back-office (10 ezer) területek érintettek.
Új szerepek a régi feladatok helyett
A kutatás szerzői rámutatnak: a folyamat nem pusztán munkahelyek eltűnéséről szól, hanem a munkakörök újradefiniálásáról is. Peter Donlon, a Zopa technológiai igazgatója szerint az AI vezérelte átalakulást érdemes a pozitív változások motorjaként kezelni, hiszen lehetőséget ad a dolgozók átképzésére és a szerepek újragondolására. Az ismétlődő, manuális feladatok helyett a jövő munkakörei az AI-irányításra, az adatstratégiára és a komplex automatizált rendszerek felügyeletére épülhetnek.
Alkalmazkodás nélkül nincs jövő
A jelentés üzenete világos: egyre nagyobb szakadék látszik a technológiailag fejlett, AI-központú új bankok és a régi rendszerekkel működő hagyományos szereplők között. A nagybankok vagy alkalmazkodnak a mesterséges intelligencia korszakához, vagy kockáztatják, hogy lemaradnak a hatékonyság, a személyre szabott szolgáltatások és az intelligens automatizáció által formált versenyben.
Jobs 2030: átképzés tömegeknek
A Zopa a változás kezeléséhez egy nagyszabású programmal járul hozzá: a Jobs 2030 keretében öt év alatt százezer banki dolgozó átképzését tervezi.
Első körben az AI területen dolgozók – mérnökök, elemzők, operatív vezetők – számára kínálnak speciális modulokat, amelyek a brit bankszektor sajátosságaira épülnek. Később kiegészül a program egy külön GenAI mérnöki képzéssel is, valamint elindítják a Zopa Coding Academy-t. A kezdeti kurzusokat először házon belül tesztelik, majd szélesebb kör számára is elérhetővé teszik.
AI a Zopánál
A banknál a korábbi fejlesztések révén minden munkavállaló hozzáfér GenAI-eszközökhöz, például a ChatGPT-hez. Az eszközök használatát az OpenAI szakértői által vezetett képzések egészítették ki, így biztosítva a jó gyakorlatok elterjedését.
Az AI már most is a Zopa mindennapjainak része: segíti az ügyfélkiszolgálást, a sebezhetőségek feltárását, valamint autonóm kódoló ügynökök támogatják a fejlesztéseket. Hamarosan mesterséges intelligencia-alapú hangasszisztens is munkába áll, amely még hatékonyabbá és emberközelibbé teheti az ügyfélinterakciókat.
Pénzügyi háttér
A Zopa az egyik legrégebbi brit fintech: 2005-ben indult peer-to-peer hitelezőként, 2020-ban pedig megalapították a Zopa Bankot. Ma már több mint 1,5 millió ügyféllel rendelkeznek az Egyesült Királyságban, hitelállományuk meghaladja a 13 milliárd fontot, megtakarításaik az 5 milliárdot, míg hitelkártyáikat több mint 600 ezren használják.
A londoni székhelyű fintech 2024-ben zárta második nyereséges évét. Adózás előtti eredménye 31,6 millió font lett, ami közel a duplája a 2023-as 15,8 milliónak. A bevételek éves szinten 30 százalékkal, 303,4 millió fontra emelkedtek.
(Forrás: fintech.hu)
(Borítókép: Depositphotos)

Szólj hozzá