Az amerikai Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Iroda (Consumer Financial Protection Bureau, CFPB) döntése értelmében új szabályoknak kell megfelelniük a BNPL (vásárolj most, fizess később) szolgáltatóknak.

Az új szabályok szerint a BNPL hitelezőket hasonló fogyasztóvédelmi szabályok alapján kell kezelni, mint a hitelkártya szolgáltatókat.

Vásárlások vitatása és pénzvisszatérítés

A CFPB egy értelmező határozatban fektette le az új szabályokat a BNPL termékekkel kapcsolatban. A jövőben a BNPL szolgáltatóknak néhány kulcsfontosságú jogot kell biztosítaniuk a felhasználóknak, beleértve a díjak vitatását és a pénzvisszatérítés követelését. A vásárlók visszakövetelhetik a pénzüket, ha visszaküldik a megvásárolt terméket a kereskedőnek, hasonlóan a hitelkártya szolgáltatók gyakorlatához.

A CFPB két éve vizsgálódik a BNPL piacon, és több ügyfélpanaszt és vitatott tranzakciót elemzett. Jelentésük szerint a BNPL tranzakciók több mint 13 százaléka termékvisszaküldéssel vagy pénzügyi vitával végződött. 2021-ben az amerikai fogyasztók 1,8 milliárd dollár értékű tranzakciót vitattak a CFPB által vizsgált öt vállalatnál.

Vitás vásárlások okai

A vitás vásárlások jellemzően nem a fizetési módból adódnak, hanem az e-kereskedelem természetéből. Gyakran előfordul, hogy ami egy webshopban vonzónak tűnik, az a valóságban már nem felel meg az elvárásoknak, vagy hirtelen felindulásból vásárolták meg. Emellett az online csalások száma is évről évre növekszik, ami növeli a pénzvisszatérítések számát.

BNPL szabályozás szükségessége

A sok vitás eset és a BNPL szolgáltatás jellegéből adódóan az amerikai hatóság szükségesnek látta a fogyasztók érdekeinek védelmét. A fintech szektorban, különösen a BNPL fizetés területén, a szabályozás gyakran lemarad a technológia mögött. A Klarna 19, az Affirm 12, az Afterpay pedig 10 éve működő BNPL vállalatok, amelyek több tízmillió ügyfelet szolgálnak ki világszerte. Ennek ellenére a szabályozók csak az utóbbi években kezdtek el komolyabban foglalkozni a területtel.

Az új szabályozás részletei

Rohit Chopra, a CFPB igazgatója szerint a BNPL fizetés hasonló a hitelkártyák használatához, mivel a fizetés egyesíti a tranzakciók feldolgozását és a hitelszolgáltatásokat, miközben díjat számít fel a kereskedőknek. Ez lényegében megegyezik a hitelkártyás vásárlások folyamatával.

Chopra nyilatkozata szerint: „Amikor a fogyasztók kiválasztják a BNPL fizetést, nem tudják, hogy visszakapják-e a pénzüket, ha visszaküldik a terméket, ahogy azt sem, hogy a kölcsönadó segít-e nekik, ha nem a megígért terméket kapják meg a kereskedőktől. Függetlenül attól, hogy kártyás tranzakcióról vagy BNPL fizetésről van szó, a fogyasztók védelemre jogosultak a már meglévő törvényeknek megfelelően.”

Törvényi kötelezettségek

A hatályos törvények előírják a hitelezők számára, hogy minden vitás esetet ki kell vizsgálniuk, segíteniük kell a fogyasztókat a kereskedőkkel szembeni érdekérvényesítésben, és vissza kell téríteniük a visszaküldött termékek vagy lemondott szolgáltatások után kifizetett összegeket. Ezen felül a BNPL szolgáltatóknak rendszeres számlázási kimutatásokat kell biztosítaniuk a felhasználóknak, hasonlóan a hitelkártya számlákhoz. A hatóság augusztus 1-ig várja a piaci szereplők észrevételeit a megállapításokkal kapcsolatban.

(Forrás: Fintech.hu)

(Címlapkép: Depositphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?