Az új szabályok szerint a BNPL hitelezőket hasonló fogyasztóvédelmi szabályok alapján kell kezelni, mint a hitelkártya szolgáltatókat.
Vásárlások vitatása és pénzvisszatérítés
A CFPB egy értelmező határozatban fektette le az új szabályokat a BNPL termékekkel kapcsolatban. A jövőben a BNPL szolgáltatóknak néhány kulcsfontosságú jogot kell biztosítaniuk a felhasználóknak, beleértve a díjak vitatását és a pénzvisszatérítés követelését. A vásárlók visszakövetelhetik a pénzüket, ha visszaküldik a megvásárolt terméket a kereskedőnek, hasonlóan a hitelkártya szolgáltatók gyakorlatához.
A CFPB két éve vizsgálódik a BNPL piacon, és több ügyfélpanaszt és vitatott tranzakciót elemzett. Jelentésük szerint a BNPL tranzakciók több mint 13 százaléka termékvisszaküldéssel vagy pénzügyi vitával végződött. 2021-ben az amerikai fogyasztók 1,8 milliárd dollár értékű tranzakciót vitattak a CFPB által vizsgált öt vállalatnál.
Vitás vásárlások okai
A vitás vásárlások jellemzően nem a fizetési módból adódnak, hanem az e-kereskedelem természetéből. Gyakran előfordul, hogy ami egy webshopban vonzónak tűnik, az a valóságban már nem felel meg az elvárásoknak, vagy hirtelen felindulásból vásárolták meg. Emellett az online csalások száma is évről évre növekszik, ami növeli a pénzvisszatérítések számát.
BNPL szabályozás szükségessége
A sok vitás eset és a BNPL szolgáltatás jellegéből adódóan az amerikai hatóság szükségesnek látta a fogyasztók érdekeinek védelmét. A fintech szektorban, különösen a BNPL fizetés területén, a szabályozás gyakran lemarad a technológia mögött. A Klarna 19, az Affirm 12, az Afterpay pedig 10 éve működő BNPL vállalatok, amelyek több tízmillió ügyfelet szolgálnak ki világszerte. Ennek ellenére a szabályozók csak az utóbbi években kezdtek el komolyabban foglalkozni a területtel.
Az új szabályozás részletei
Rohit Chopra, a CFPB igazgatója szerint a BNPL fizetés hasonló a hitelkártyák használatához, mivel a fizetés egyesíti a tranzakciók feldolgozását és a hitelszolgáltatásokat, miközben díjat számít fel a kereskedőknek. Ez lényegében megegyezik a hitelkártyás vásárlások folyamatával.
Chopra nyilatkozata szerint: „Amikor a fogyasztók kiválasztják a BNPL fizetést, nem tudják, hogy visszakapják-e a pénzüket, ha visszaküldik a terméket, ahogy azt sem, hogy a kölcsönadó segít-e nekik, ha nem a megígért terméket kapják meg a kereskedőktől. Függetlenül attól, hogy kártyás tranzakcióról vagy BNPL fizetésről van szó, a fogyasztók védelemre jogosultak a már meglévő törvényeknek megfelelően.”
Törvényi kötelezettségek
A hatályos törvények előírják a hitelezők számára, hogy minden vitás esetet ki kell vizsgálniuk, segíteniük kell a fogyasztókat a kereskedőkkel szembeni érdekérvényesítésben, és vissza kell téríteniük a visszaküldött termékek vagy lemondott szolgáltatások után kifizetett összegeket. Ezen felül a BNPL szolgáltatóknak rendszeres számlázási kimutatásokat kell biztosítaniuk a felhasználóknak, hasonlóan a hitelkártya számlákhoz. A hatóság augusztus 1-ig várja a piaci szereplők észrevételeit a megállapításokkal kapcsolatban.
(Forrás: Fintech.hu)
(Címlapkép: Depositphotos)
Szólj hozzá