Nagy-Britanniában 2021-ben 15 millió BNPL hitelt nyújtottak különböző szolgáltatók. A kölcsönök többnyire kamatmentesek, mert a szolgáltatóknak a kereskedelmi partnerek fizetnek járulékot minden BNPL hitel után. Ugyanakkor, ha a vásárló nem fizet időben, akkor késedelmi díjakat már felszámolnak.
A brit pénzügyi szabályozó, az FCA 2020 szeptemberében jelentette be, hogy a különböző BPNL szolgáltatók hitelezési gyakorlatának vizsgálatába kezd. Ennek kifutása pedig egy új szabályozás lesz. A folyamat lassan a végére ér. A szabályozásba beépül az a felmérés, amit a Citizens Advice végzett, amely szerint a vásárlók jelentékeny része hitelkártyával vagy más hiteltermék felhasználásával fizeti a BNPL részleteit. A felmérésre válaszolók 52 százaléka a folyószámlájáról törlesztett, a fennmaradó 58 százalék különböző hitelek között oszlott meg.
Emellett azt is kimutatta a felmérés, hogy a hitelproblémákkal rendelkező emberek sokkal gyakoribban vásárolnak mindennapi termékeket (például ételt és háztartási árukat) a BNPL lehetőséggel élve. Levonhatjuk azt a következtetést, hogy a pénzügyi termék el tudja mélyíteni a hitelcsapdát az igénybe vevők számára.
A tervek szerint a BNPL szolgáltatóknak fel kell mérniük, hogy a kihelyezett hitel megfizethető az ügyfél számára. Azaz nem helyeznek ki rossz hitelt. A reklámok nem lehetnek félrevezetőek. Az egészet az FCA felügyeli majd, az ügyfelek pedig a pénzügyi ombudsmani szolgálatnál kérhetnek információt a BNPL hitelezésről.
A vonatkozó szabályozás a jövő év közepén jelenhet meg.
Szólj hozzá