A nemzetközi bankszektorban nem csupán a pénzügyi mutatók borzolják a kedélyeket – az elmúlt időszakban egyre nagyobb figyelmet kapott a márkák értéke körüli verseny is.

Ebben az új küzdőtérben a Revolut szolgált a legnagyobb meglepetéssel: példátlan tempójú növekedésével pillanatok alatt bekerült a világ vezető bankmárkái közé.

Revolut: a fintech iparág zászlóshajója

A Revolut neve eddig is az innováció szinonimája volt, de most új szintre lépett. Márkaértéke egyetlen év alatt elképesztő, 795%-os növekedést produkált, ezzel elérve az 1,9 milliárd dolláros értéket. Ez világos üzenet a hagyományos pénzintézeteknek: a digitális bankolásé a jövő.

A márka megerősödése mögött három fő tényező áll:

  • Jelentős marketingbefektetések, amelyek révén a vállalat szélesebb közönséget ért el;
  • Folyamatosan növekvő ügyfélbázis, amely már nemcsak fiatalokból áll;
  • Nemzetközi piacokra való belépés, ami globális jelenlétet biztosít.

Ennek eredményeként a Revolut ma már nem csupán egy fintech sikertörténet, hanem egyre komolyabb kihívója a klasszikus nagybankoknak is.

HSBC: a stabilitás letéteményese

Miközben a Revolut a növekedési mutatóival tűnik ki, az HSBC továbbra is a legnagyobb értékű banki márka az Egyesült Királyságban és Európában – immár több mint tíz éve. A 160 éves múlttal rendelkező pénzintézet idén is képes volt növekedni: márkaértéke 39%-kal bővült, elérve a 27,8 milliárd dollárt.

Ez is azt mutatja, hogy a megbízhatóság és a folyamatos fejlődés nem zárják ki egymást – sőt, együtt biztosítják a piaci jelenlét megerősítését. Az HSBC jelenleg a 11. helyen áll a globális rangsorban, ami kivételes eredmény egy ennyire régóta működő intézménytől.

A márkaérték és piaci érték közötti rés

Az elmúlt évben tapasztalt márkaérték-növekedés mögött egy érdekes ellentmondás is felsejlik. A bankok teljes üzleti értéke – vagyis a piaci kapitalizáció – még gyorsabban, 43%-kal nőtt. Ennek következtében a márkaérték aránya az összértékhez képest 19%-ról 14%-ra csökkent.

Ez kétféleképpen értelmezhető:

  1. Lehetséges, hogy a bankok piaci értéke túlfújt, és előbb-utóbb korrekció jön;

  2. De az is elképzelhető, hogy a márkaértékek elmaradnak a reális szinttől, és nem tükrözik pontosan a pénzügyi eredményeket.

Mindkét eset arra világít rá, hogy a márkaépítés és az üzleti teljesítmény közötti egyensúly még nem tökéletes – de a szektor szereplői nyilván dolgoznak ennek helyreállításán.

A jövő kihívása: egyensúly a növekedés és bizalom között

Az adatok alapján egyértelmű: a digitális banki szereplők már nemcsak felzárkóztak, hanem sok esetben túl is szárnyalják a tradicionális versenytársakat. Ugyanakkor továbbra is meghatározó előnyt jelent, ha egy márka hosszú távon képes ügyfélbizalmat kiépíteni.

A kérdés ma már nem az, hogy fontos-e az erős márkaépítés a bankszektorban – hanem az, hogy hogyan lehet összehangolni a gyors technológiai fejlődést, a piaci terjeszkedést és az ügyfélkapcsolatok hosszú távú fenntartását.

 

(Forrás: fintech.hu)

(Címlapkép: Depositphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?