Nagy üzlet az interneten csalni, egy magyar startup azonban abban hisz, hogy a csalókat lebuktatni legalább ekkora biznisz lehet.

(fotó: Joseff Thomas / Flickr CC-BY)
Az e-kereskedelem népszerűbbé válásával a terület kellemetlen mellékterméke, az online csalás is növekedni kezdett. A FirstData adatai (PDF) szerint 2009-ben 205 milliárd dolláros volt az e-kereskedelmi piac és a kereskedők 3,3 milliárd dollárt veszítettek a csaláson. 2014-re azonban csak az Egyesült Államokban 32 milliárd dollár veszett oda a csalók miatt.
Ahol ennyi pénz folyik el a rendszerből, ott érdemes startupot alapítani. A magyar Seon a kereskedőknek akar segíteni, hogy hatékonyabban állapítsák meg, melyik fizetések valódiak, és melyik mögött áll egy orosz vagy távol-keleti hacker.

(fotó: Seon)
A több száz változót kezelő Seon Kádár Tamás, a startup alapítója szerint egyedi szereplő a piacon. Vannak a csalás megelőzésére szolgáló módszerek, de olyan fegyvertárat, mint a Seon nyújt, csak több szolgáltatás összekötésével lehet kialakítani. A szoftver olyan tényezőket figyel, mint a számítógép helye, a számlázási és szállítási cím, a telefonszám és az e-mail cím, a regisztráció ideje, és persze a bankkártya első hat számjegye, amiből a bank és az ország is megállapítható. Külön tényező a böngésző ujjlenyomata, ami önmagában alkalmas egy-egy gép nagy pontosságú azonosítására.

(fotó: Seon)
A rendszer használ gépi tanulást is, de nem csak arra támaszkodik. A céget és a területre jellemző csalásokat ismerő szakemberek képesek saját szabályokat beállítani. A fraud score nevű, az egyes tranzakciókat jellemző érték többtényezős. Ráadásul más a feladat súlya, ha egy internetes szavazásból kell kiszűrni a duplán szavazókat, és más, ha egy nagy értékű vásárlást kell elbírálni. Nehezíti a feladatot, hogy a csalók nem akarnak kilógni a sorból.
Az internetes csalóknak nem egyedinek kell lenni, hanem beolvadni a tömegbe
– magyarázza Kádár, aki a diplomamunkáját is az online csalásokból írta.
A nagy rizikójú oldalakon a veszteség is nagy
A Seon egyelőre próbaüzemben fut, de a Barion internetes fizetési szolgáltató és egy online játékos szolgáltató már használja. Ők egyelőre visszajelzésekkel, fejlesztési javaslatokkal fizetnek a cégnek. A fizetős időszak azonban közeledik. És hogy milyen összegek fognak forogni:
Az egyik, nagy kockázatú tranzakciókkal dolgozó ügyfélnél körülbelül 30 dollárba kerülne 1000 vásárlás ellenőrzése. Ezen az ezer tranzakción ők 900 eurót veszítenek.
Egy-egy csalásnál pedig nem csak a pénzt bukja el a kereskedő. Az adminisztráció, a csalást felderítő emberek munkabére is ott van az egyenletben. A Seon azt ígéri, hogy kevesebb ember egy jól felépített, okos felülettel több bevételkiesést tud megelőzni. És ezért olyan árat kérnek, hogy senkinek se jusson eszébe, hogy saját szűrőszoftvert épít.

(fotó: Seon)
Kádar Tamás szerint a Seon nagy előnye, hogy Magyarországon indult. A szolgáltatás konkurenciája Amerikában készül, ahol jóval drágább a fejlesztők bére. Míg a Seont kockázati tőkebefektetés nélkül, pusztán családi segítséggel létre tudták hozni, az Egyesült Államokban erre nem lett volna lehetőség.
Szólj hozzá