Érdekes statisztikát közölt a Classic Football Shirts oldal. A retró mezeket árusító oldal az utolsók között volt, amitől fintech jellegű megfigyeléseket vártunk, de megcáfolták a várakozásainkat.

(Fotó: Crystian Cruz CC-BY)

A retró mezbolt szerint húsz év alatt lezajlott a piac financializációja. Hogy miben nyilvánul ez meg? Online fizetési, pénzügyi és fogadási cégek vették át a korábbi nagy szponzorok helyét. A különböző támogatót több mint fele olyan, aminek így vagy úgy, de van online fizetési lába is. A sportfogadás esetében pedig még okozott kárról is beszélhetünk, nem csak egyszerűen pénzügyi fókuszúvá tett szolgáltatásról. De nézzük a grafikonokat.

Az 1992/93-as évadban szórakoztató elektronikai szponzorok támogatták a csapatok 23 százalékát, informatikaiak a 14 százalékát. Utánuk következett a vegyipar, a sportruházat, építőipar média. Még egy nagy szelet volt, a 18 százalékos söripari szponzoráció, ami magában képviselte a káros szenvedélyeket. A pénzügyi ipar részesedése elhanyagolható volt.

Ez a 2021/22-es szezonra jelentősen módosult. A szponzorok 45 százaléka a sportfogadáshoz kötődik, további 15 százalék pedig pénzügyi jellegű. Van még öt százalék online kereskedelem is. Ezek mellett keresi a helyét 25 százaléknyi autós és légitársasági szponzor. Nem láttunk még olyan grafikont ami ennyire szépen és átláthatóan mutatja meg a világ financializációját.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?