Kilencedik alkalommal rendezték meg a Smart Konferenciát. Az okosdolgok, okos előadók rendezvényén évről évre megvitatják, hogy mik lesznek a trendek a techvilágban, és ezeknek milyen hatásai lesznek.

Kilencedik alkalommal rendezték meg a Smart Konferenciát. Az okosdolgok, okos előadók rendezvényén évről évre megvitatják, hogy mik lesznek a trendek a tech világban, és ezeknek milyen hatásai lesznek.

A 2018-as Smart Konferencia az Akvárium klubban kapott helyet, ahol négy teremben zajlottak a 15-20 perces előadások. Nem hosszú elemzések, inkább rengeteg rövid, de tartalmas előadás világította meg a jövő esélyeit és problémáit.

smart

A mesterséges intelligencia a közeljövőben, és távolabb

Egy ilyen eseményen az MI természetesen alap téma, több előadó is az MI jövőjéről beszélt. Pintér Róbert, az eNET Internetkutató cég vezető kutatója azt fejtette ki, hogy vajon a robotok elveszik-e majd a munkánkat.

A történelemben előfordult párszor, hogy a főtevékenység a következő korszakra hobbivá vált.

Az emberiség mostani főtevékenysége a munka. Egészen 2001-ig a munkaerő és a termelékenység együtt mozgott, tehát minél többen dolgoztak, annál több termék került a polcokra. 2001-től viszont ezek elváltak egymástól. A munkaerő megszűnt sokasodni, viszont a termelékenység egyre nő. Ez azt jelenti, hogy a robotok részben már képesek voltak felváltani az emberi munkaerőt. Ez a trend valószínűleg egyre csak erősödik majd a technológia és az MI fejlődésével. És a következő években egyre több területen fogják robotok végezni a munkát, az első ilyen terület valószínűleg a sofőröket fogja érinteni. Az önvezető autók már évek óta egyre jobbak, sok helyen már tesztelik is őket.

De nem kell aggódnunk, rengeteg új munkakör jelenik majd meg, viszont lesz egy időszak, amikor a munkaerőhiány és a munkanélküliség egyszerre lesz jelen.

A kamionsofőrökből nem lesz egy nap alatt MI fejlesztő.

Kim Larsen, a Magyar Telekom innovációs vezetője hasonló gondolatokat osztott meg az MI-ről. Sőt, ő arra is rávilágított, hogy az emberek már jobban bíznak a robotokban, mint a munkatársaikban. Ez akkor figyelhető meg, amikor vállalati döntésekről van szó. A mesterséges intelligencia jobban összegzi a mintákat, mint egy ember, ráadásul nincsenek érzelmei, így döntéshozatalban is jobb. Ebből következett a kérdés, hogy a jövőben vajon a gépek fogják vezetni a vállalatokat?

mero

Mérő László, az ELTE professzora arról tartott előadást, hogy a különböző területek fejlődései sebessége eltér egymástól. A technológia nagyon beindult, viszont a lelkünk és a törvénykezés ezzel nem tud lépést tartani.

Kit büntessünk, ha egy önvezető autó okoz halálos balesetet?

Mérő Lászlóhoz ezután csatlakozott Kánai András, jövőkutató, Dávid Ferenc a Tilos Rádiótól és moderátorként Szűcs Gergely.

Lelkileg még nem vagyunk felkészülve arra, hogy chipet ültessünk a kezünkbe, amivel bemehetünk a munkahelyünkre, vagy használhatjuk a tömegközlekedést..

A transzhumanizmussal kapcsolatban arra jutottak, hogy határt kell szabni az emberek felturbózásának. Elképzelhető, hogy lesznek olyan pozíciók, amikben elvárt lesz a technológiai testmódosítás. Ennek még időben törvényi kereteket kell adni.

A városi közlekedés gyökerestül megváltozik

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum igazgatója arról beszélt, hogy milyen irányba halad a városi közlekedés.

Az önvezető autókkal megoldódik a parkolóhelyek problémája, ugyanis nem lesz szükség parkolóhelyekre.

Jelenleg, aki autóval megy be a munkahelyére, az nyolc órán keresztül parkoltatja a kocsiját, ami ebben az időben teljesen kihasználatlan. Ha mindenki önvezető taxival járna, 96 százalékkal csökkenne az autópark, mivel egy autót nem egy ember használna, hanem sokkal több. Több cég dolgozik önvezető taxikon, a legnagyobbak az Uber és a Waymo, de van több, kisebb is. Ezek a taxik folyamatosan járnak majd, és ha mindenki ezeket használja, egyszerűen nem lesznek parkoló autók.

Jól hangzik, de nem ilyen egyszerű.

Csúcsidőben ugyanúgy dugót okoznának ezek a taxik, így a tömegközlekedést is fel kell fejleszteni. Ideális esetben az önvezető taxik elviszik az utasokat a legközelebbi tömegközlekedési csomópontra, ahol felszállhatnak a buszra, villamosra, vagy vonatra. Viszont így növekszik majd a tömegközlekedést használók száma, szóval ezen a területen is bővítésre van szükség.

A bankok életére is hatással lesz az MI

A mesterséges intelligencia a banki dolgozók munkáját is befolyásolja majd. Nyíri József, a BNL Growth Partners-től a bankok jövőjéről beszélt. A robot bankárok az ügyfelek viselkedését fogják vizsgálni, és ebből megállapítanak majd dolgokat. Például egy új ügyfél esetében a robot megnézi, hogy mit dolgozik, milyen a családi háttere, és hogy egyáltalán milyen ember. Az algoritmus ezeket az adatokat összeveti a többi ügyfél adataival, és megállapítja, hogy érdemes-e nagy hitelt adni ennek az ügyfélnek. Ha a hozzá hasonló emberek nem fizették vissza rendesen a hitelt, nem kaphat nagy hitelt ez az ügyfél, ellentétben ha a tulajdonságai megegyeznek a jó adósokéval, kaphat nagyobb kölcsönt.

gdpr

„Az adat az új olaj”

Ma már az adat a legnagyobb érték, ezért jött létre a GDPR, azaz a General Data Protection Regulation, ami egy olyan irányelv, ami a felhasználói adatokat hivatott védelmezni. Erről tartott előadást Szabó Tamás, a GoodID igazgatója.

A GDPR a felhasználók csak jól járnak vele, a szolgáltatóknak pedig kötelezettséget jelent.

Amelyik oldal követi a GDPR irányelveit, abban jobban megbíznak a felhasználók, szóval ha egy közösségi oldal népszerű szeretne lenni, érdemes a GDPR szerint működnie.

Innovatív insurtech

Kerekasztal beszélgetésben vett részt Benyó péter az OTP-től, Czeglédi Tamás a Blockchaineum Group-tól, Erdős Mihály a Generali biztosítótól, Szota Szabolcs a Smartsurance-tól és Dojcsák Dániel moderátorként a KPMG-től.

A változás lett az állandó, erre kell felkészülni.

Kihívás a biztosítók számára, hogy egyszerre vannak jelen a digitális bennszülöttek, és azok, akik nem ebbe születtek bele. Más igényei vannak a most felnövő korosztálynak, mint a középkorúaknak. Az igény alapú szolgáltatás terjed, a biztosítóknak pedig lépést kell tartaniuk. Abban mind egyetértettek, hogy újításokat kell bevezetniük a területeiken, és majd csak az ügyfelek reakciójából fognak rájönni, hogy sikeres volt-e az innováció.

Érdekes belegondolni, hogy az első Smart konferencián az előadók valószínűleg olyan víziókat tártak a vendégek elé, amik így kilenc évvel később már megvalósultak, legalábbis egy részük biztosan. Izgalmas lesz a következő 5-10 év, mire ez eltelik, addigra megvalósulnak majd olyan dolgok is, amik a 2018-as konferencián elhangzottak.

 


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?